Specifikation

FaktorStandardKommentarer
SkalaH0 1:87, 16.5 mm spårviddInnermåttet mellan hjulskivorna 14.3 mm för felfri gång genom växlar (NEM norm).
System2-räls DCC
SpårsystemPeco Streamline code 100För en ny bana skulle man föredragit code 55, 75, eller code 83, men jag hade mkt spår o växlar sen tidigare, och äldre rullande mtrl med stora hjulflänsar.
VäxlarPeco Electrofrog. Medium o långa på linjen, korta på sidospår.En del udda och gamla växlar ombyggda.
VäxelmotorerCobalt Digital IP.Cobalt Analog IP för kryssväxeln.
SpårledningarDigikeijs 4088RB-CS.För utvalda spårledningar Railcom funktion med Digikeijs 5088RC.
BlocklängdMin 3 m
KurvradieMin 750 mmSom SMJ:s privatbanan.
ÖvergångskurvorAnpassad norm NEM113Se nedan.
Rakspår i S-kurvaMin 100 mmSom SMJ.
Stigning, rakspårHögst 2%Som SMJ.
Stigning, kurvspårHögst 1.5%Som SMJ.
Avstånd dubbelspår2", motsvarar ungefär 51 mmGivet av övergångsväxlar med Peco.
KoppelKadeeSom SMJ. Somliga tågsätt också Märklin eller fasta länkar, men alltid Kadee för loken.
TåglängdMax 2.70 mPå sidobanan kortare tåglängd.
Motstånd, vagnarCirka 1-5 kohm per vagn eller boggie.För korta och fast kopplade vagnar endast varannan eller var 3:e vagn (t.ex. Mas).

Rullande materiel – Identifikation

Identifiering av rullande materiel sker enligt Stockholms Modelljärnvägsklubbs regler för registrering. Rullande materiel tillhörigt mig identifieras på följande sätt:

Lok: Lång digitaladress i nummerserien 54xx, dvs. 5400-5499.

Vagnar: Märkning med färgkombinationen blå-vit-röd.

Banprofil

Övergångskurvor

Se även NEM113.