Hjulmotstånd

Co6:orna från På Sporet har fått hjulmotstånd, 5.1 kohm per boggie. Tunn plåt som bockades runt på en 2 mm stång, och sedan snäpptes fast på hjulaxeln. Därefter löddes motståndet på. Yes, jag behövde ta ur hjulseten från boggien. Jag tryckte ned hjulseten i frigolit för att få rätt hjulbas när motståndet löddes på. Med två små slingor på motståndet fick man lite justeringsflexibilitet och inte heller så styv upphängning.

2 svar på ”Hjulmotstånd

  1. Säkert en bra lösning, men är plåten nödvändig? Om tråden böjs något, så borde den ge kontakt mot hjulaxeln, sedan den lindats något varv runt den. Den är så pass mjuk, att den inte bromsar axeln. Tänker jag fel?

    • Hej Hans,
      Först en ursäkt för mitt sena svar, jag tror det har gått fel nånstans i notifications på bloggen, jag ska kolla upp det.
      Jamen du har säkert rätt, jag skall testa det, har ett antal Lima p-vagnar som ska utrustas med motstånd nu. Jag har nyligen fått F-loket kalibrerat o godkänt för SMJ-körning, men de ville att jag fixar några vagnar också så det blir ett komplett tågsätt…
      Hälsningar
      Börje

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *